I en allonormativ värld

Har skrivit en dikt om att leva som aromantisk i en allonormativ värld och så klart är det ”Material Girl” av Madonna som har inspirerat mig så lyssna gärna på den för rätt feeling.

I en allonormativ värld 

Inga kyssar, inga flirts
Vänners hjärtan krossades
Mitt var alltid helt ok
Och det där som alla alltid
gick och tänkte på, ville prata om
Flög mig alltid över huvudet
Jag gick obemärkt förbi
Jag visste ingenting om det då
Men jag levde i en allonormativ värld
och jag var en aromantisk tjej


Dramatik på bibelskolan - åh nej!
Det skedde saker i skymundan
Och vi som kommit överens
Trots regler & högtravande ideal
skapades romantiska band
Dock har samfunden satt ner foten
”Vid samkönade romanser drar vi allt en gräns!”
Denna dubbelmoral måste genomskådas
Det är inget fel på att känna attraktion
Jag citerar Guds ord: ”Låt dem få gifta sig!”
Mina vänner, kanske är det så
Att i kyrkan som är både en hetero-
och allonormativ värld
behövs en aromantisk teolog?

Många normer och ideal
kring det här med s*x och romance
Och mycket kring detta hur en kvinna
ska se ut, bete sig, hur hon ska va
Skönhetsideal, prioriteringar
relationer och familj
Ska allt handla om en speciell känsla?
Lärde mig om aromantik - vilken lättnad
Jag får bara vara jag!
Min identitet innehåller många delar
är värdefull - glittrar ur rätt perspektiv
Som asexuell och aromantisk kvinna
lär jag mig att ta plats i denna
allonormativa värld

Vänner kommer och vänner går
Att hitta relationer och gemenskap
är svårt och lätt att bli missförstådd
Du kanske inte alltid kan va öppen
med hur du fungerar där inuti
Men att veta att jag inte är ensam
med mina erfarenheter har gjort mig rik!
Och varför låta majoriteten alltid
få sista ordet om vad som är ett mänskligt liv?
Ni andra kanske är fler än oss,
men sträck er ut genom ert smala fönster
och se - allt där är grönt!
Kanske är det egentligen så att det är ni
allos som lever mitt i en aromantisk värld

Leave a comment